JAK OCENIAMY PRODUKTY.

 

Tak jak pisaliśmy, nie ma karmy idealnej, choć są takie, które zbliżają się do tego ideału, a każdy psi (czy koci) organizm, będzie reagował inaczej na ten sam produkt. Przewodnik ma być dla opiekuna wskazówką i pomocą przy dokonaniu wyboru, ale najważniejszym kryterium doboru najlepszej karmy powinna być… obserwacja i własne doświadczenia.

Oczywiście podstawą rzeczą przy ocenie karmy są jej składniki! Analizujemy ile mięsa zostało użyte do produkcji i w jakiej formie - czy są to odpady, czy może składniki o jakości "human-grade"; jakich zbóż i wypełniaczy roślinnych użył producent; czy produkt jest dedykowany psom z problemami alergicznymi, czy wytworzony został w zgodzie z filozofią holistyczną gwarantującą dobrą jakość oraz składniki przeznaczone do spożycia przez ludzi. Punkty ujemne otrzyma u nas produkt zawierający GMO bądź też wszelkiego rodzaju podejrzane mączki i produkty pochodzenia zwierzęcego, a także ten konserwowany za pomocą syntetycznych i szkodliwych przeciwutleniaczy. Zwracamy również uwagę na jasną, klarowną etykietę i oznakowanie produktu, a także na wyszczególnienie poszczególnych składowych w procentach. Pamiętajmy, że uczciwy producent nie ma nic do ukrycia i raczej będzie podkreślał jaki % dobrych surowców użył do produkcji swoich wyrobów. Zwracamy również uwagę na rodzaj opakowania (ekologiczny, z recyclingu itp) jego warianty, a także aspekt ekonomiczny, bo zdajemy sobie sprawę, że to ma na naszym rynku ma niebagatelne znaczenie.

Do oceny karmy bierzemy pod uwagę wiele czynników, poza oczywistymi regułami żywieniowymi takimi jak ilość, proporcje i jakość oraz pochodzenie poszczególnych składników. W tym ostatnim aspekcie istotną rolę odgrywa również dla nas kraj pochodzenia karmy jak i skala jej produkcji. Nie od dziś wiadomo, że najlepsze wyroby (również dla nas, ludzi) pochodzą z małych, rodzinnych firm, gdzie podstawą jest tradycja i jakość, a nie ilość. Dlatego też, przygotowując materiały do Przewodnika, staramy się poznać historię powstania marki i jej dalszy rozwój (choć nie jest to łatwe, bowiem nie każdy producent chce się chwalić swoimi osiągnięciami). Są firmy, które kiedyś były prekursorami zdrowego żywienia zwierząt na rynku, niestety chęc zysku, zmiana priorytetów i kierunku rozwoju w konsekwencji doprowadziły do jakościowego i etycznego „upadku” marki. Popyt sprawił, że karmę produkowano coraz intensywniej, zatrudniano coraz więcej ludzi, często marki zostawały wykupione przez ogromne korporacje, a jakość i pierwotna idea, gdzieś po drodze „uciekała” z niekorzyścią oczywiście dla finalnego odbiorcy, czyli naszego kudłatego przyjaciela. 

Przy ocenie karmy również bardzo ważne jest dla nas pojęcie etyki. Nie każdy wie, że wielu producentów korzysta z możliwości testowania swoich wyrobów bezpośrednio na zwierzętach. Są to testy bardzo inwazyjne, przyczyniające się do niepotrzebnego cierpienia, a nawet zgonów zwierząt laboratoryjnych. A przecież nie o to chodzi, by nasz pupil żył wygodnie i szczęśliwie, kosztem cierpienia swoich współbraci. Oczywiście w przypadku testów prym wiodą korporacje, które je zlecają i przyzwalają na ten haniebny proceder. Dodatkowe punkty przyznajemy również producentom, którzy starają się żyć w zgodzie z naturą, dbają o ekosystem, wprowadzają nowe pro-ekologiczne technologie, a także dotują liczne organizacje pro-zwierzęce. To dla nas sygnał, że oprócz zysków liczą się również inne aspekty, takie jak jakość i wizerunek, ale przede wszystkim wspólne dobro i szcunek dla przyrody. Wierzymy, że jeśli komuś nie jest obojętny otaczający nas świat, również będzie miało znaczenie to, co promuje swoją marką.